Sinds begin dit jaar is wat altijd normaal leek veranderd. We hebben te maken met Covid-19. Voor veel mensen staat de wereld op zijn kop en is alles anders. Het liefst willen we gewoon ons werk kunnen doen en dat kan nu niet. Mensen ervaren werkstress als gevolg van een andere manier van werken sinds de Coronacrisis. Veel mensen werken thuis, zien collega’s niet meer “live” maar via een beeldscherm. Zomaar even overleggen is een stuk lastiger geworden. Na een drukke werkdag ontspannen met vrienden, een borrel in het café, uit eten of naar een concert zit er op dit moment niet in. Sociale contacten vallen voor een groot deel weg en zelfs boodschappen doen is een uitdaging geworden.

Als zorgprofessional heb je daarnaast ook nog eens met een aantal specifieke stressoren te maken. In gesprekken met verschillende zorgprofessionals vertelden zij dat het niet alleen de extra werkdruk is maar dat er ook gevoelens van spanning en onzekerheid zijn. Zij voelen zich verantwoordelijk en zijn bang dat zij degenen zijn die cliënten of collega’s besmetten. Maar ook is er de angst om zelf besmet te raken of familie en vrienden te besmetten. Het werken in beschermende kleding en de extra veiligheidsmaatregelen in de uitvoering van het werk vraagt veel van je.

Het is juist nu extra belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen en, door op een goede manier met werkstress te gaan, te voorkomen dat jouw balans dusdanig verstoord raakt dat je er ziek van wordt.

Het beste moment om te ontspannen is wanneer je daar geen tijd voor hebt

(Sydney J. Harris)

Tips om werkstress te verminderen:

• Wees alert op je stressniveau. Doe dit bijvoorbeeld bij het opstaan en voor het slapen gaan.
Merk de verschillen op, zodat je sneller waarneemt wanneer het te veel wordt. Het is nodig, want
deze situatie kan nog lang duren; het is geen sprint maar een marathon.
• Vertrouw op je eigen strategieën door te bedenken wat voor dingen je in het verleden hebben
geholpen om met stressvolle periodes om te gaan. Zet deze (of varianten die nodig zijn vanwege
de beperkende maatregelen) actief in.
• Zorg voor ontspanning door inspanning, zoals tuinieren, klussen, hardlopen of (thuis)workouts
(er zijn veel apps en filmpjes te vinden).
• Zorg voor ontspanning door rust, zoals muziek maken of luisteren, in de natuur zijn, puzzelen,
kleuren of door ontspanningsoefeningen of meditatie/ mindfulness.
• Laat los waar je geen invloed op hebt en probeer daarmee piekeren te voorkomen. Humor helpt de
situatie te relativeren.

Wanneer je last hebt van gevoelens als verdriet, gespannenheid, angst of onzekerheid dan is het belangrijk om hier met anderen over te praten. Erover praten kan bijvoorbeeld met je collega’s, een goede vriendin of met het Contactpunt psychosociale ondersteuning voor zorgprofessionals. Het contactpunt is 7 dagen per week bereikbaar tussen 8:30 en 21:30 uur op telefoonnummer 088 – 3305500

Ga zo nodig in gesprek met je leidinggevende en vraag om ondersteuning van binnen of buiten je organisatie.
Wil je weten wat Met Helene voor je kan betekenen neem dan contact op, dit kan via mail, telefoon of whatsapp.

Bron: ARQ IVP informatieblad Omgaan met werkgerelateerde stress in coronatijd voor zorgprofessionals

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *